Системата “Мишлен” е доброволна система за категоризация на заведенията за хранене, която оценява само и единствено качеството на кулинарната продукция.
I. Кратко предисловие:
Всички сме чували за френската фирма “Мишлен” (Michelin), която се занимава с производството на гуми. Основана е през 1889 г. от двамата братя Андре и Едуард Мишлен. 10 години по-късно се появява и рекламното “човече на Мишлен”, т.нар. Бибендум или Биб, с което фирмата е разпознаваема навсякъде по света.
През 1900 година Андре и Едуард публикуват първия гид за френски автомобилисти. По това време е имало по-малко от 3000 коли във Франция и посредством гида са е целяло по-високото търсене както на коли, така и на автомобилни гуми. За първото издание нa пътеводителя на Мишлен, братята приготвили 35 000 екземпляра. Раздавал се е безплатно и е съдържал полезна информация за шофьорите, включително карти, инструкции за поправка и смяна на гума, както и списък със сервизи, бензиностанции и хотели. През годините ръководството навлязло и в другите страни (Белгия, Алжир, Италия, Швейцария, Германия, Испания, Португалия).
По време на Първата световна война издаването на гида се преустановява, но след края ѝ – той отново стартира до 1920 г. При една от срещите си с търговец на гуми, Андре забелязва, че гидът се използва за хартия, благодарение на която работниците не цапат масата си. Уверени в принципа “един човек истински уважава това, за което плаща”, братята решили да продават пътеводителя на символичната цена от 750 франка или $2.15 през 1954 г. Също така направили основни и забележими промени в съдържанието му: подредили ресторанти спрямо определени категории и включили първите публични хотелски обяви (първоначално само в Париж). Осъзнали все по-бързата популярност на ресторантьорската секция в гида, братята Мишлен наели екип от инспектори, които да посещават и дават рецензия за даден ресторант. Екипите и до ден днешен са особено внимателни в поддържането на анонимност, така че никой да не заподозре основната им цел.
Източник: priceonomics.com
II. Звезди и критерии за получаването им:
През 1926 г., гидът започва да присъжда звезди за фини заведения за хранене. Първоначално награждавали ресторантите с една звезда, но официално през 1936 г. били въведени 3-те звезди на Мишлен и пояснението към тях:Източник:
- 1 звезда Мишлен – много добър ресторант в своята категория;
- 2 звезди Мишлен – ресторант, отличаващ се с умело и добре приготвени ястие с изключително качество, за който си струва да се отбиеш от пътя си;
- 3 звезди Мишлен – изключителна кухня, ресторант, който си заслужава специално посещение.
Петте критерия, по които се оценява само и единствено кулинарната продукция (интериорът на заведението, обслужването от страна на персонала не въздействат върху оценяващите):
- Качество на продуктите;
- Майсторство във вкуса и приготвянето;
- Личен почерк на кухнята – авторската кухня е високо ценена;
- Съотношение цена-качество;
- Постоянство в качеството.
Заведенията, получили 3 звезди, са малко на брой, като повечето от тях са ситуирани в Токио. Една звезда Мишлен са получили най-много заведения по света ( 485 заведения в Париж; 250 в Италия; 60 в Ню Йорк). За безпристрастността на оценяващите говори факта, че малка закусвалня в Хонг Конг – “Tim Ho Wan” или “Добави късмет” получи първата си звезда Мишлен през 2009 г. В това заведение се предлагат ястие, струващи малко повече от долар, но авторовият почерк се личи, забелязва и награждава.
За огромно постижение се счита не само получаването на звезда, но и нейното задържане. Световните шефове изпитват огромно напрежение в периода на издаване на сборника в съответната страна.
Източник: amazon.com
Извод:
Мишлен стимулира и конкурира готвачите в цял свят – да работят упорито и творят умело. Един от най-известните готвачи в цял свят, Жоел Робюшон, и получил през 2010 г. най-много звезди от Мишлен (25 на брой за веригата му ресторанти) казва: “Мишлен се модернизира; трябваше да го направи, защото най-важното е какво има в чинията, а не дали тоалетната е позлатена.”
Зелен гид на Мишлен:
Зеленият гид на Мишлен има туристически характер и би Ви упътил към интересни дестинации, които не бива да забравяте и пропускате при посещението на дадена страна. Издава се на няколко езика.
No comments yet, be the first to leave one!