Червеният гид “Мишлен” – лидерът в ресторантьорството

Мишлен, www.gotvar.bg

Системата “Мишлен” е доброволна система за категоризация на заведенията за хранене, която оценява само и единствено качеството на кулинарната продукция. 

I. Кратко предисловие:

Всички сме чували за френската фирма “Мишлен” (Michelin), която се занимава с производството на гуми. Основана е през 1889 г. от двамата братя Андре и Едуард Мишлен. 10 години по-късно се появява и рекламното “човече на Мишлен”, т.нар. Бибендум или Биб, с което фирмата е разпознаваема навсякъде по света.

През 1900 година Андре и Едуард публикуват първия гид за френски автомобилисти. По това време е имало по-малко от 3000 коли във Франция и посредством гида са е целяло по-високото търсене както на коли, така и на автомобилни гуми. За първото издание нa пътеводителя на Мишлен, братята приготвили 35 000 екземпляра. Раздавал се е безплатно и е съдържал полезна информация за шофьорите, включително карти, инструкции за поправка и смяна на гума, както и списък със сервизи, бензиностанции и хотели. През годините ръководството навлязло и в другите страни (Белгия, Алжир, Италия, Швейцария, Германия, Испания, Португалия).

По време на Първата световна война издаването на гида се преустановява, но след края ѝ – той отново стартира до 1920 г. При една от срещите си с търговец на гуми, Андре забелязва, че гидът се използва за хартия, благодарение на която работниците не цапат масата си. Уверени в принципа “един човек истински уважава това, за което плаща”, братята решили да продават пътеводителя на символичната цена от 750 франка или $2.15 през 1954 г. Също така направили основни и забележими промени в съдържанието му: подредили ресторанти спрямо определени категории и включили първите публични хотелски обяви (първоначално само в Париж). Осъзнали все по-бързата популярност на ресторантьорската секция в гида, братята Мишлен наели екип от инспектори, които да посещават и дават рецензия за даден ресторант. Екипите и до ден днешен са особено внимателни в поддържането на анонимност, така че никой да не заподозре основната им цел.

Мишлен, www.gotvar.bgИзточник: priceonomics.com

II. Звезди и критерии за получаването им:

През 1926 г., гидът започва да присъжда звезди за фини заведения за хранене. Първоначално награждавали ресторантите с една звезда, но официално през 1936 г. били въведени 3-те звезди на Мишлен и пояснението към тях:Източник:

  • 1 звезда Мишленмного добър ресторант в своята категория;
  • 2 звезди Мишлен ресторант, отличаващ се с умело и добре приготвени ястие с изключително качество, за който си струва да се отбиеш от пътя си;
  • 3 звезди Мишленизключителна кухня, ресторант, който си заслужава специално посещение.

Петте критерия, по които се оценява само и единствено кулинарната продукция (интериорът на заведението, обслужването от страна на персонала не въздействат върху оценяващите):

  1. Качество на продуктите;
  2. Майсторство във вкуса и приготвянето;
  3. Личен почерк на кухнята – авторската кухня е високо ценена;
  4. Съотношение цена-качество;
  5. Постоянство в качеството.

Заведенията, получили 3 звезди, са малко на брой, като повечето от тях са ситуирани в Токио. Една звезда Мишлен са получили най-много заведения по света ( 485 заведения в Париж; 250 в Италия; 60 в Ню Йорк). За безпристрастността на оценяващите говори факта, че малка закусвалня в Хонг Конг – “Tim Ho Wan” или “Добави късмет” получи първата си звезда Мишлен през 2009 г. В това заведение се предлагат ястие, струващи малко повече от долар, но авторовият почерк се личи, забелязва и награждава.

За огромно постижение се счита не само получаването на звезда, но и нейното задържане. Световните шефове изпитват огромно напрежение в периода на издаване на сборника в съответната страна.

Мишлен, www.gotvar.bgИзточник: amazon.com

Извод:

Мишлен стимулира и конкурира готвачите в цял свят – да работят упорито и творят умело. Един от най-известните готвачи в цял свят, Жоел Робюшон, и получил през 2010 г. най-много звезди от Мишлен (25 на брой за веригата му ресторанти) казва: “Мишлен се модернизира; трябваше да го направи, защото най-важното е какво има в чинията, а не дали тоалетната е позлатена.” 

Зелен гид на Мишлен:

Зеленият гид на Мишлен има туристически характер и би Ви упътил към интересни дестинации, които не бива да забравяте и пропускате при посещението на дадена страна. Издава се на няколко езика.

 

Categories: Готвене

No comments yet, be the first to leave one!

Leave a Reply

Note: Comments on the web site reflect the views of their respective authors, and not necessarily the views of this web portal. Members are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

Your email address will not be published. Required fields are signed with *

*
*